Декоративний посуд у колекції Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
У колекції Леоніда Сморжа, що нині зберігається в Меморіальному музеї-садибі, близько 136 одиниць декоративної скульптури, але найбільше відвідувачів приваблюють традиційні опішненські барани, козли, бики, леви, виконані талановитими майстрами Іваном Біликом, Василем Омеляненком, Михайлом Китришем. Цей декоративно-скульптурний посуд символізує благополуччя, добру долю, багатство, сімейний достаток. До прийняття християнства такий посуд був ритуальним і використовувався в різних народних звичаях та обрядах.
«Напої, котрі виливалися з утроби скульптурного посуду, асоціювалися з кров’ю виліплених тварин, їх життєвою магічною силою, що було пережитком давніх язичницьких обрядів жертвоприношень з ритуальним поїданням тварин чи їхньої крові»[1, с. 255].
Нині це суто декоративні речі. Дивлячись на «звіриний світ» левів, баранів, козлів, ми ніби знаходимося в чарівній дитячій казці, де добрі, усміхнені, загадкові тварини поглядають на нас. І дійсно, вони прекрасні, тому що фантазія майстра не дозволяє виробам повторюватися, адже у свій гончарний шедевр митець вкладає частинку своєї душі.
{gallery}news/2019/06/27{/gallery}
Джерела:
- Пошивайло Олесь. Етнографія українського гончарства: Лівобережна Україна / Олесь Пошивайло. – К. : Молодь, 1993. – 394 с.
Підписи до фото:
- Михайло Китриш. Скульптура «Лев».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 58,8х52,3х26,5 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Фото Тараса Пошивайла
- Василь Омеляненко. Скульптура «Бик».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 24,6х25,2х18 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1970-х. Фото Тараса Пошивайла
- Василь Омеляненко. Скульптура «Бик».Глина, поливи, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 36,7х44,8х19,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
- Іван Білик. Скульптура «Бик».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 31,5х32,3х12,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
- Михайло Китриш. Скульптура «Козел».Глина, поливи, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 37,1х33,8х17,9 см. Опішне, Полтавщина. 1971. Фото Тараса Пошивайла
- Іван Білик. Скульптура «Баран». Глина, поливи, гончарний круг, ліплення, ритування, вдавлювання, 30,5х29,2х14 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х – 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
- Іван Білик. Скульптура «Лев».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, вдавлювання, 28х24,1х10,3 см. Опішне, Полтавщина. Початок 1960-х. Фото Тараса Пошивайла
- Василь Омеляненко. Скульптура «Лев».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 26,7х25,7х14,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
- Іван Білик. Скульптура «Баран».Глина, ангоб, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 23,7х23,3х9,8 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х – початок 1970-х. Фото Тараса Пошивайла
Людмила Шевченко,
молодший науковий співробітник
Меморіального музею-садиби
філософа й колекціонера опішненської кераміки
Леоніда Сморжа