Декоративний посуд у колекції Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа

Опубліковано в Статті.

У колекції Леоніда Сморжа, що нині зберігається в Меморіальному музеї-садибі, близько 136 одиниць декоративної скульптури, але найбільше відвідувачів приваблюють традиційні опішненські барани, козли, бики, леви, виконані талановитими майстрами Іваном Біликом, Василем Омеляненком, Михайлом Китришем. Цей декоративно-скульптурний посуд символізує благополуччя, добру долю, багатство, сімейний достаток. До прийняття християнства такий посуд був ритуальним і використовувався в різних народних звичаях та обрядах.

«Напої, котрі виливалися з утроби скульптурного посуду, асоціювалися з кров’ю виліплених тварин, їх життєвою магічною силою, що було пережитком давніх язичницьких обрядів жертвоприношень з ритуальним поїданням тварин чи їхньої крові»[1, с. 255].

Нині це суто декоративні речі. Дивлячись на «звіриний світ» левів, баранів, козлів, ми ніби знаходимося в чарівній дитячій казці, де добрі, усміхнені, загадкові тварини поглядають на нас. І дійсно, вони прекрасні, тому що фантазія майстра не дозволяє виробам повторюватися, адже у свій гончарний шедевр митець вкладає частинку своєї душі.

Джерела:

  1. Пошивайло Олесь. Етнографія українського гончарства: Лівобережна Україна / Олесь Пошивайло. – К. : Молодь, 1993. – 394 с.

 

Підписи до фото:

  1. Михайло Китриш. Скульптура «Лев».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 58,8х52,3х26,5 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Фото Тараса Пошивайла
  2. Василь Омеляненко. Скульптура «Бик».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 24,6х25,2х18 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1970-х. Фото Тараса Пошивайла
  3. Василь Омеляненко. Скульптура «Бик».Глина, поливи, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 36,7х44,8х19,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
  4. Іван Білик. Скульптура «Бик».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 31,5х32,3х12,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
  5. Михайло Китриш. Скульптура «Козел».Глина, поливи, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 37,1х33,8х17,9 см. Опішне, Полтавщина. 1971. Фото Тараса Пошивайла
  6. Іван Білик. Скульптура «Баран». Глина, поливи, гончарний круг, ліплення, ритування, вдавлювання, 30,5х29,2х14 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х – 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
  7. Іван Білик. Скульптура «Лев».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, вдавлювання, 28х24,1х10,3 см. Опішне, Полтавщина. Початок 1960-х. Фото Тараса Пошивайла
  8. Василь Омеляненко. Скульптура «Лев».Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 26,7х25,7х14,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Фото Тараса Пошивайла
  9. Іван Білик. Скульптура «Баран».Глина, ангоб, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 23,7х23,3х9,8 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х – початок 1970-х. Фото Тараса Пошивайла

 

Людмила Шевченко,
молодший науковий співробітник
Меморіального музею-садиби
філософа й колекціонера опішненської кераміки
 Леоніда Сморжа