ЗАКАРБОВАНЕ В ПАМ’ЯТІ

Автор: Super User. Опубліковано в Статті.

   

    Відомий етнограф, археолог, музеолог, керамолог і збирач старожитностей Іван Зарецький (1857–1936) у своїй праці «Гончарный промысел в Полтавской губернии» (1894), розповідаючи про талановитих гончарів Опішного, згадував  неперевершеного майстра Потапа Півня: «…есть еще в каждой местности выдающиеся гончары, хотя  и не премированные. Таковы в Опошне мисочник Петр Мосиец, кирпичник Иван Колпак и Посудники Клим и Яков Коломиец; в Мисских Млинах мисочники Иван Рябокинь и Клим Бадер, и в Зайцевых хуторах Потапий Пивень. Этот последний выделывает большей частью простейшую посуду, но по красоте контуров мне не приходилось видеть, что бы кто-либо из гончаров мог сделать так красиво хотя бы простой горшок…».

ЗНИЩЕННЯ БІЛЬШОВИЦЬКОЮ ВЛАДОЮ В 1920-х – 1940-х РОКАХ КУСТАРНОГО ГОНЧАРНОГО ВИРОБНИЦТВА В СЕЛІ МІСЬКІ МЛИНИ ОПІШНЯНСЬКОГО РАЙОНУ ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Автор: Super User. Опубліковано в Статті.

 

   На території, де розташоване село Міські Млини, що в Полтавщині, люди мешкали ще за часів неоліту. Про це свідчать останні археологічні знахідки: фрагменти гончарних виробів різних історичних епох. Село ж, що носить нинішню назву, спочатку виникло як слобода, передмістя Опішного, де заможні городяни тримали власні водяні млини на Ворсклі.

ГОЛОДОМОР У ГОНЧАРНИХ ОСЕРЕДКАХ, ЗІ СПОГАДІВ ПРОФЕСОРА ЛЕОНІДА СМОРЖА

Автор: Super User. Опубліковано в Статті.

   Видатний український філософ, керамолог, доктор філософських наук, професор Леонід Сморж народився 1927 року, як він зазначав сам, «в одну з найдраматичніших епох людства» [4, с.3]. «Моє народження збіглося з періодом непу, який настав після кривавої братовбивчої громадянської війни, епіцентр якої був в Україні. Впровадивши його замість політики „військового комунізму”, відверто здирницької щодо селянства, більшовики дещо послабили податковий тиск і репресії в сільській місцевості. Відповідно, трохи піднявся добробут людей, разом із хлібом з’явився інтерес до духовного, до мистецтва, насамперед, самодіяльного. Словом, Україна переживала тимчасове відродження й виношувала надію на чисте небо і спокій, достаток і справедливість, щастя і свободу, не підозрюючи, що десь уже збираються темні хмари і кров’яниться обрій, віщуючи лихо, яке ніс із собою більшовизм. Ще не очунявши повністю від страхітливої громадянської війни і не позбавившись її руїн, Україна входила в епоху колективізації, розкуркулювання, індустріалізації, мілітаризації, тоталітаризму і сталінізму» [4, с.10].

МАЛЬОВАНІ МИСКИ В КОЛЕКЦІЇ МЕМОРІАЛЬНОГО МУЗЕЮ-САДИБИ ФІЛОСОФА Й КОЛЕКЦІОНЕРА ОПІШНЕНСЬКОЇ КЕРАМІКИ ЛЕОНІДА СМОРЖА

Автор: Super User. Опубліковано в Статті.

 

     Майже півстоліття (кінець 1960-х – початок 2000-х років) закоханий у народне мистецтво вчений-філософ Леонід Сморж збирав свою колекцію опішненської кераміки. Відшукував, відбирав найкращі зразки декоративної скульптури, дитячої іграшки та ужиткового посуду. Понад сімсот творів кераміки виготовлено здебільшого сучасниками Леоніда Опанасовича. Багато з них зроблено на його замовлення.