Декоративний посуд у колекції Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа

Опубліковано в Статті.

У колекції Леоніда Сморжа, що нині зберігається в Меморіальному музеї-садибі, близько 136 одиниць декоративної скульптури, але найбільше відвідувачів приваблюють традиційні опішненські барани, козли, бики, леви, виконані талановитими майстрами Іваном Біликом, Василем Омеляненком, Михайлом Китришем. Цей декоративно-скульптурний посуд символізує благополуччя, добру долю, багатство, сімейний достаток. До прийняття християнства такий посуд був ритуальним і використовувався в різних народних звичаях та обрядах.

Листи опішненських гончарів до Леоніда Сморжа

Опубліковано в Статті.

Відомий філософ і збирач опішненської кераміки Леонід Сморж лишив нащадкам у спадок не тільки прекраснуколекцію творів  народного мистецтва, а й досить великий приватний архів. Серед унікальних документів ХХ – початку ХХІ століття особливу цінність становлять листи.

З трепетом розгортаєш маленький пожовклий аркуш паперу, густо списаний, майже дитячим, почерком Івана Архиповича Білика. Лист датований 1970 роком, коли майстер готувався вступити до Спілки художників України і радився з ученим. Він розповідав про свої втрати й нові досягнення. У цьому листі вся його Душа, його щирість,  простота й довірливість.

Гаврило Ничипорович і Явдоха Данилівна Пошивайли вели активну переписку з Леонідом Сморжем. Листи найчастіше писалися після важкого трудового дня. У них всі болі й турботи подружжя, а часом і веселі жарти, як ведеться в гончарському колі. Відчувається неабияка приязнь до вченого, щирість і любов Великих Сердець. (Докладніше дивіться на сайті: http://seluchenko-potters.gov.ua.)

Олександра Селюченко як творча особистість і художник

Опубліковано в Статті.

 

 

 

   Сморж Леонід. Олександра Селюченко як творча особистість і художник // Українське Гончарство: Національний науковий щорічник. За роки 1996–1999. – Опішне: Українське Народознавство, 1999. – Кн.4. – С.282-301.

Мистецтво як засіб гармонізації і психологічного захисту людини

Опубліковано в Статті.

   Сморж Л.О., Чирка В.В. Мистецтво як засіб гармонізації і психологічного захисту людини // Вісник Київського міжнародного університету. – К.: видання Київського міжнародного університету, 2005. – Вип. 7. – С.153-161. – (Серія: психологічні науки).

Вияви українського архетипу та міфології в творчості Олександри Федорівни Селюченко

Опубліковано в Статті.

 

 

 

   Сморж Л.О. Вияви українського архетипу та міфології в творчості Олександри Федорівни Селюченко // Україна: національна ідея: Матеріали Міжнародної наукової конференції (Київ, 23 квітня 2002 року) – К.: видання Київського міжнародного університету, 2003. – С.259-270.

Незабутні…

Опубліковано в Статті.

 

 

 

Сморж Леонід. Незабутні… // Українська керамологія: Національний науковий щорічник. 2001 /
За редакцією доктора історичних наук Олеся Пошивайла. – Опішне: Українське Народознавство, 2001. – Кн.1. – С.243-254.

Пророчий дар

Опубліковано в Статті.

 

     Починаючи ще з кінця 1960-х років Леонід Сморж активно виступав на захист опішнянського гончарства, як міг популяризував самобутню творчість майстрів-земляків. Він не тільки писав наукові праці, а й клопотався перед різними громадськими організаціями й установами про створення в Опішному Музею гончарства. Тільки через багато років його мрія здійснилася. 1986 року було засновано Музей гончарства. Стаття «Завтрашній день опішнянської кераміки» 1968 року яскраво засвідчує вболівання автора за долю Опішного як визначного осередку народної творчості.